Reservdelar Porsche 356

Gå till: Delar Porsche

Porsche Holding GmbH producerade först det i Österrike 1948. Det var den första Porsche-tillverkningen. Det var skapat som två dörr med bakre motor och bakhjulsdrift. 1950 flyttades tillverkningsplatsen till Tyskland, med endast 50 bilar byggda i Österrike. Det gjordes ursprungligen i dåliga förhållanden och som en enda kopia på grund av Porsches tro på att människor inte skulle ha råd med det strax efter andra världskriget. Motorn togs från VW Bubble. Endast 8 av de 50 bilarna som producerades var konvertibler. Coupesna omvandlades senare till racerbilar. Tillverkningsprocessen fortsatte fram till 1965. Ca 80 000 var monterade där, varav hälften tros fortfarande vara på väg nuförtiden. Det ursprungliga priset var 3750 $ för 356 kupéer och 4250 $ för 356 Cabriolet. Idag är priset vanligen i intervallet från tjugo till hundra tusen dollar, med de sällsynta modellerna som håller högsta pris. De mest önskade från dem anses vara Carrera Speedster och Speedster, med ett marknadsvärde på cirka tre hundra tusen dollar. Klubben av Porsche 356 ägare är känd för att vara en av de största klubbarna för klassiska bilar.

Porsche konstruerade och byggde tre typ 64-fordon för 1939 Berlin-Rome-tävlingen, som senare avbröts. De tros vara de första bilarna "Porsche" även om de inte märktes ursprungligen som Porsche.

1948 slutfördes och introducerade den första Porsche 356, nummer ett.

Ferdinand Porsche och hans syster Louise gjorde 356. De var med fyrcylindrig, luftkyld, bakmotor och bakhjulsdrift med en kroppstyp som liknar en äggskal. Det var en design av Erwin Komenda. Emellertid togs motorväskan och några upphängningsdelar från Volkswagen. Detta berodde på Ferry Porsches kärlek av tanken på en liten bil med en kraftfull motor på grund av hans personliga erfarenhet av ett sådant fordon från Volkswagen.

Bilen certifierades 1948 och lanserades. Det var då det vann sin första lopp i sin klass. Samarbetet för några av delarna med Volkswagen började minska. Initialt producerades kropparna av aluminium men ändras sedan till stål. Tillverkaren av stålkroppsdelarna var Reutter, vilken Porsche sedan köptes 1963 och bytte namn till Recaro.

Porsche 356 såldes först massivt i Österrike och Tyskland. Efter att ha vunnit Le Mans 1951 blev det mer populärt i ett bredare område, både som racing och en bil med utmärkt hantering och perfekt kvalitet.

Fyrkamera-motor Carrera introducerades 1954. Porsche 356 vann fler tävlingar och blev ännu mer känd, med ett gott rykte. Bara 1964 gjordes över 10 000 beställningar. År 1965 producerades ca 80 000.

Porsche 356 producerades i fyra olika serier, börjar med pre-A och följt av 356 A, 356B och slutligen 356C.

De kodades sedan i flera grupper för att lättare urskiljas genom meriter.

De som byggdes 1948-1952 var igenkännliga genom deras splittring. De som producerades från 1953 till 1955 märktes av sina böjda vindrutor. Modellerna som erbjöds i slutet av 1955 - modell A, var med en snodd vindruta. Den nya modellen 1959 kallades för T5 356 B. Den nyutvecklade modellen introducerades 1962 kallades T6 356 B. Den sista versionen heter 346 C. De hade några likheter med T6 B och skivbromsar istället för trummor.

Innan tillverkningen av Porsche 356 slutade, hade Porsche utvecklat en 616/36-versionsmotor av högcirkeln, den fyrcylindriga pushrodmotorn som användes i 356, för nästa 912-modell som skulle lanseras 1965. Många av de komponenter delades mellan de två, men 912 var inte ursprungligen menat som en ersättning för 356.

Men när det bestämdes att 356 skulle ersättas, ersattes det av 901, även känt som 911. Därefter offentliggjordes 912 som en standard 911. Omkring 33 000 fordon 912 med denna motor köptes.

 

Klassiska delar och klassiska bil reservdelar Porsche 356:

  • Tillbehör Porsche 356
  • Luftkonditionering Porsche 356
  • Reservdelar Bromsar Porsche 356
  • Kablar Porsche 356
  • Reservdelar Chassi Porsche 356
  • Reservdelar Kylning Porsche 356
  • Elektrisk Porsche 356
  • Reservdelar Motor Porsche 356
  • Reservdelar Avgaser Porsche 356
  • Exteriör Porsche 356
  • Filter Porsche 356
  • Motor Porsche 356
  • Reservdelar Växellåda Porsche 356
  • Uppvärmning Porsche 356
  • Hydraulik Porsche 356
  • Inredning Porsche 356
  • Belysning Porsche 356
  • Reläer Porsche 356
  • Styrdelar Porsche 356
  • Suspension Porsche 356
  • Transmission Porsche 356

År:

Porsche 356 1950 - Porsche 356 1951 - Porsche 356 1952 - Porsche 356 1953 - Porsche 356 1954 - Porsche 356 1955 - Porsche 356 1956 - Porsche 356 1957 - Porsche 356 1958 - Porsche 356 1959 - Porsche 356 1960 - Porsche 356 1961 - Porsche 356 1962 - Porsche 356 1963 - Porsche 356 1964 - Porsche 356 1965 - Porsche 356 1966 - Porsche 356 1967 - Porsche 356 1968

Produkter / produktgrupper

Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskivor - Bromsskor - Bromsar - Stötfångare - Kablar - Förgasare - Katalysator - Kopplingskabel - Katalysator - Kopplingskabel - Kylning - Cylinderblock - Cylinderhuvud - Drivaxel - Dammplatta - Elektrisk fläkt - Elektriska delar - Motor - Motorsensor - Avgas - Avgassystem Komplett - Exteriör - Filter - Monteringsdelar - Flexrör - Bränslefilter - Bränslesladdsladdkabel - Säkring Box - Packning - Växellåda - Växellåda - Grill - Handbromshandtag - Handbromskabel - Värmeväxlare - Värmare - Värmekabel - Kapsling - Horn - Navkapsel - Hydraulikfilter - Antändelsespole - Antändningsbrytare - Inre kroppsdelar - Inredning - Inredning Filter - Lampa - Låsdörr - Mastercylinder - Spegel - Oljefilter - Oljedelar - Pedal - Tryckregulator - Gummimontage - Säkerhetsbälte - Motor - Sensor - Stötdämpare - Hastighetsmätarkabel - Sport Avgas - Start - Styrning - Soltak - Fjädring - Sw kliar - Timing Belt - Transmission - Turbo Laddare - Spolare - Hjullager - Hjulcylinder - Fönsterhissar - Fönsterförsegling - Torkare

ATE
CPP
FAG
Gti
HJS
INA
JWL
LUK
OJD
SSI
TMI
TRW
Ram
Ram
Ram