Det var utformat för att ersätta 914, sportbil producerad mellan åren 1976 och 1988.
Det är den första Porsche som erbjuds med helt automatisk växellåda.
Försäljningen överstiger 150 000 fordon, och det blev en viktig del av bolagets vinst. Det skapades av samarbete mellan VW och Porsche.
Det är den första Porsche 924 som har en framhjulsdrift på frammotorn och den första som är med en helautomatisk växellåda.
Det lanserades 1975 på La Grande Motte och var en av Porsches bästsäljande modeller vid den tiden. Det var med en fyrhastighet manuell växellåda, Bosch K-Jetronic bränsleinsprutning initialt med 95 hästkrafter och senare höjs till 110 i 1977.
Därefter byttes manöverväxeln med fyra växlar till fem hastigheter och ändras senare till H-mönster. Det förbättrades mestadels till 1977 efter det att endast små förändringar skedde.
Det var en designmodell för andra generationens Mazda RX-7 och beskrivs i tidningar som "den bästa hanteringen av Porsche i lagerform." Men det kritiserades också för dess prestanda.
Entusiaster ser mestadels ut för 81 och 82 Turbo-modellerna eftersom de är mycket bakre i gott skick nuförtiden.
924 Turbo var med ett nytt alla cylinderhuvud och ökade till 170 hk, men det var också mer massivt än 911 och mindre tillförlitligt på grund av bristen på att kunderna skulle ta hand om en turbo. Det ledde till skottkomponentliv.
Modellen som introducerades i Nordamerika var med nästan 20% mindre hk än den europeiska.
Carrera GT byggdes för tävlingskonkurrenser där Porsche ville delta då. Den hade plast fram, plast framspoiler, bakre gummi spoiler. För att uppfylla bestämmelserna, erbjöds de senare som vägfordon med 245 och 210hp.
Carrera GTR var med 375 hk och vikt av 931 kg, vilket gjorde det möjligt att springa med cirka 290 km per timme.
924S producerades 1984, då Porsche bestämde sig för att släppa de tidigare motorblocken. Det var billigare och snabbare än 944 på grund av sin vikt och mer sportkropp.
År:
Porsche 924 1975 - Porsche 924 1976 - Porsche 924 1977 - Porsche 924 1978 - Porsche 924 1979 -
Porsche 924 1980 - Porsche 924 1981 - Porsche 924 1982 - Porsche 924 1983 - Porsche 924 1984 - Porsche 924 1985 - Porsche 924 1986 - Porsche 924 1987 - Porsche 924 1988 - Porsche 924 1989
Produkter / produktgrupper
Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskivor - Bromsskor - Bromsar - Stötfångare - Kablar - Förgasare - Katalysator - Kopplingskabel - Katalysator - Kopplingskabel - Kylning - Cylinderblock - Cylinderhuvud - Drivaxel - Dammplatta - Elektrisk fläkt - Elektriska delar - Motor - Motorsensor - Avgas - Avgassystem Komplett - Exteriör - Filter - Monteringsdelar - Flexrör - Bränslefilter - Bränslesladdsladdkabel - Säkring Box - Packning - Växellåda - Växellåda - Grill - Handbromshandtag - Handbromskabel - Värmeväxlare - Värmare - Värmekabel - Kapsling - Horn - Navkapsel - Hydraulikfilter - Antändelsespole - Antändningsbrytare - Inre kroppsdelar - Inredning - Inredning Filter - Lampa - Låsdörr - Interior - Mastercylinder - Spegel - Oljefilter - Oljedelar - Pedal - Tryckregulator - Gummimontage - Säkerhetsbälte - Sensor - Stötdämpare - Hastighetsmätarkabel - Sport Avgas - Start - Styrning - Soltak - Spoiler - Motor - Turbo motor - Turbo kit - Interior - Fjädring - Sw kliar - Timing Belt - Transmission - Turbo Laddare - Spolare - Hjullager - Hjulcylinder - Fönsterhissar - Fönsterförsegling - Torkare