940 producerades mellan 1990 och 1995 som en 5-dörr gods och 4-dörr salong. Det är en av de sista Volvos med bakhjulsdrift. De flesta alternativen i 940 var desamma som i 740, till exempel samma drivrutinsval, instrumentpanel och andra. De var tillgängliga med fyrhastighetskontroll med automatisk växellåda och elektrisk övervakning och femväxlad manuell växellåda. Oberoende bakre upphängning och främre metallplåt infördes. Motorerna var 2 och 2,4 lite fyrcylindriga bensinmotorer aspirerade naturligt eller turboladdade. 2,4 liter sexcylindrig diesel och turbodiesel från VW var också tillgängliga. 2 liter 16V var också tillgänglig i Portugal, Italien och Belgien. 1991 introducerades även 940 SE på den brittiska marknaden. År 1993 byttes märkets märken till Polar WITH B200F eller B200FT motorer. I Nordamerika erbjöds 940 GLE med DOHC, 940 Turbo och 940 SE turbo.
Produkter / produktgrupper
Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskivor - Bromsskor - Bromsar - Stötfångare - Kablar - Förgasare - Katalysator - Kopplingskabel - Katalysator - Kopplingskabel - Kylning - Cylinderblock - Cylinderhuvud - Drivaxel - Dammplatta - Elektrisk fläkt - Elektriska delar - Motor - Motorsensor - Avgas - Avgassystem Komplett - Exteriör - Filter - Monteringsdelar - Flexrör - Bränslefilter - Bränslesladdsladdkabel - Säkring Box - Packning - Växellåda - Växellåda - Grill - Handbromshandtag - Handbromskabel - Värmeväxlare - Värmare - Värmekabel - Kapsling - Horn - Navkapsel - Hydraulikfilter - Antändelsespole - Antändningsbrytare - Inre kroppsdelar - Inredning - Inredning Filter - Lampa - Låsdörr - Mastercylinder - Spegel - Oljefilter - Oljedelar - Pedal - Tryckregulator - Gummimontage - Säkerhetsbälte - Sensor - Stötdämpare - Hastighetsmätarkabel - Sport Avgas - Start - Styrning - Soltak - Fjädring - Sw kliar - Timing Belt - Transmission - Turbo Laddare - Spolare - Hjullager - Hjulcylinder - Vindrutelist - Fönsterhissar - Fönsterförsegling - Torkare