Det producerades mellan 1956 och 1967 som en fyrdörrsalong, större än PV444. Det var den första Volvo med pontongkroppen. Den hade en mycket modellutsikt vid den tiden och var mycket önskvärt också på grund av den höga säkerheten som den gav. Det var känt som Amazon i Sverige och 121 och 122S på övriga marknader. 1961 ersattes motorn med B18 med 75 och 90 bhp med ett nytt grille och 12 volts elsystem. Endast den med 90bhp hade skivbromsar på framhjulen. De erbjöds med 3 och 4-växlad manuell växellåda med ett alternativ för overdrive och treväxlad automatisk växellåda. De hade också hydrauliska trummor på alla hjul. 122S var namnet på versionen med den kraftfullaste motorn.
Produkter / produktgrupper
Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskivor - Bromsskor - Bromsar - Stötfångare - Kablar - Förgasare - Katalysator - Kopplingskabel - Katalysator - Kopplingskabel - Kylning - Cylinderblock - Cylinderhuvud - Drivaxel - Dammplatta - Elektrisk fläkt - Elektriska delar - Motor - Motorsensor - Avgas - Avgassystem Komplett - Exteriör - Filter - Monteringsdelar - Flexrör - Bränslefilter - Bränslesladdsladdkabel - Säkring Box - Packning - Växellåda - Växellåda - Grill - Handbromshandtag - Handbromskabel - Värmeväxlare - Värmare - Värmekabel - Kapsling - Horn - Navkapsel - Hydraulikfilter - Antändelsespole - Antändningsbrytare - Inre kroppsdelar - Inredning - Inredning Filter - Lampa - Låsdörr - Mastercylinder - Spegel - Oljefilter - Oljedelar - Pedal - Tryckregulator - Gummimontage - Säkerhetsbälte - Sensor - Stötdämpare - Hastighetsmätarkabel - Sport Avgas - Start - Styrning - Soltak - Fjädring - Sw kliar - Timing Belt - Transmission - Turbo Laddare - Spolare - Hjullager - Hjulcylinder - Fönsterhissar - Fönsterförsegling - Torkare