Typ 166 Schwimmwagen var i produktion från 1941 till 1944. Det var mer tillförlitligt än tidigare modeller. Cirka 15 500 tillverkades, mestadels i Fallersleben av Volkswagen, men också från Porsche i Stuttgart och i Ambi Budd i Berlin. De var med FWD-överföring med bara en hastighet, som ibland var en omvänd. De hade också portväxel bakre nav, ZD-differentialer bakaxlar och framsida, skruvpropeller lätt att styra för simning och paddla för manövreringar. Hjulet flyttade bilen i vattnet. De hade också ett tak som kunde avlägsnas, och reservdelar på framsidan, plocka, paddlar och spade. Omkring 189 sådana fordon existerar fortfarande. Det är den mest producerade amfibiska bilen hela tiden.
Produkter / produktgrupper
Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskiva - Bromsskivor - Bromsskor - Bromsar - Stötfångare - Kablar - Förgasare - Katalysator - Kopplingskabel - Katalysator - Kopplingskabel - Kylning - Cylinderblock - Cylinderhuvud - Drivaxel - Dammplatta - Elektrisk fläkt - Elektriska delar - Motor - Motorsensor - Avgas - Avgassystem Komplett - Exteriör - Filter - Monteringsdelar - Flexrör - Bränslefilter - Bränslesladdsladdkabel - Säkring Box - Packning - Växellåda - Växellåda - Grill - Handbromshandtag - Handbromskabel - Värmeväxlare - Värmare - Värmekabel - Kapsling - Horn - Navkapsel - Hydraulikfilter - Antändelsespole - Antändningsbrytare - Inre kroppsdelar - Inredning - Inredning Filter - Lampa - Låsdörr - Mastercylinder - Spegel - Oljefilter - Oljedelar - Pedal - Tryckregulator - Gummimontage - Säkerhetsbälte - Sensor - Stötdämpare - Hastighetsmätarkabel - Sport Avgas - Start - Styrning - Soltak - Fjädring - Sw kliar - Timing Belt - Transmission - Turbo Laddare - Spolare - Hjullager - Hjulcylinder - Fönsterhissar - Fönsterförsegling - Torkare